Top Terug naar homepage
Veilig de weg op dankzij meerijdende technologie

Veilig de weg op dankzij meerijdende technologie

10 april 2018
Veilig de weg op dankzij meerijdende technologie

Ongelukken op de weg veroorzaken niet alleen materiële en immateriële schade, ze zorgen ook voor gedoe en gezeur. SD Insights, een start-up onder de hoede van incubator YES!Delft, verbetert door middel van slimme technologie de rij-prestaties van chauffeurs. Door middel van persoonlijke feedback en afgewogen vragen neemt het bewustzijn van chauffeurs over hun rijstijl toe.

 

Guido Sluijsmans rijdt op de rechterbaan van de A4 tussen Delft en Rotterdam. Op het moment dat hij zijn hoofd naar rechts draait om antwoord te geven op een vraag vanaf de achterbank schuiven de wielen aan de rechterkant van zijn auto over de doorgetrokken witte streep. Een klein display op het dashboard produceert een snerpende piep en toont een witte lijn aan de linkerkant van het schermpje. Sluiijsmans kijkt snel voor zich en stuurt wat naar links.

"We gebruiken technologie die ook in zelfrijdende voertuigen wordt gebruikt, legt Sluijsmans, CEO van Sd Insights, uit. "Een beeldsensor op de voorruit ziet jouw positie ten opzichte van de andere verkeersdeelnemers, herkent de verkeersborden en monitort hoe jij je in het verkeer beweegt. En als je op de plaats van bestemming bent en de motor uitzet, krijg je feedback over je rijgedrag. Op je smartphone of via een dashboard op een website.”

 

Vanuit het display klinkt weer een harde piep. Het schermpje geeft in fel oplichtende rode cijfers het getal 0,6 aan: het aantal seconden dat nog tussen ons en de voorligger zit. "Ik zit er wel echt heel dicht op nu hè?”, grijnst Sluijsmans. "Je merkt dat het systeem me ondanks de hele korte afstand tot die vrachtwagen voor ons toch op tijd waarschuwt. Zonder die piep hadden we er bovenop gezeten. Nu kon ik nog op tijd reageren.”

 

SD Insight verzamelt alle data over de rit en geeft op basis daarvan feedback aan de chauffeur. Die krijgt dan te zien of hij veel slingerde, voldoende afstand tot zijn voorliggers heeft gehouden en zich aan de maximum snelheid hield. De rit wordt beoordeeld met een rapportcijfer. Mocht de chauffeur op bepaalde onderdelen minder goed hebben gereden dan wordt over dat specifieke onderdeel een gerichte vraag gesteld. Wekelijks krijgt de chauffeur een rapportje over zijn rijgedrag van de afgelopen week. Sluijsmans: "Die gerichte vragen zijn essentieel. Bijvoorbeeld: 'Je slingerde behoorlijk. Weet jezelf waarom?” Daardoor gaat een bestuurder over zijn eigen gedrag na denken en dat zorgt voor bewustwording. Tijdens een volgende rit zal het waarschijnlijk veel beter gaan.”

 

Ook een werkgever krijgt de -geanonimiseerde - gegevens van zijn chauffeurs of wagenpark, waardoor er meer inzicht is in het rijgedrag van de mensen op de weg. "En dat is erg belangrijk”, stelt Sluijsmans. "Want we verbeteren niet alleen het rijgedrag van de chauffeurs, we verbeteren ook de duurzame inzetbaar van werknemers. Ongelukken veroorzaken natuurlijk verzuim, maar vaker nog gedoe en gezeur: een monteur komt te laat, er moet van alles met de verzekering worden uitgezocht, er is schade aan de auto, etcetera. En dan wil je voorkomen. Wij helpen daarbij.”

 

------

ENGIE en YES!Delft  hosten tijdens Safety@Health@Work een Innovationlab. De technische dienstverlener en de Delftse start-up incubator willen daar een podium bieden aan jonge bedrijven op het het gebied  van veilig en gezond werken. Gedurende de beurs verzorgen start-ups als Quattor P, Eave, Exo-L, Leavo en SD Insights pitches waarin ze hun baanbrekende ideeën voor het voetlicht zullen brengen.

 

Bekijk hier de video die we over SD-INsights maakten

Strategisch partner
  • Vakmedianet
Samenwerkingspartners
  • Talentium
Mediapartners
  • Arbo
  • Cobouw
  • De Veiligheidskundige
  • Facto online
  • iMaintain
  • Logistiek
  • Maintenance Magazine
  • MI impact
  • OR net
  • Petrochem
  • PW