Top Terug naar homepage
Nieuws

Pon Power: meer dan de helft minder ongevallen in tien jaar

23 februari 2018
Pon Power: meer dan de helft minder ongevallen in tien jaar

Tien jaar geleden voerde Jacco Klijn, QHSE-manager bij Pon Power, een nieuwe werkwijze in. Alle technische medewerkers in de buitendienst moeten onveilige situaties op de werkvloer melden. En dat gebeurt sindsdien zo’n 250 keer per jaar. Het aantal ongevallen met verzuim daalde tegelijkertijd met meer dan de helft. "Vroeger vonden we het lastig onze klanten op die situaties te wijzen. Nu ziet iedereen het als zijn plicht om ze aanhangig te maken.”

 

Pon Power levert en onderhoudt Caterpillar motoren. Zowel de diesel- als de gasgestookte. Ze zitten in schepen - van sleepboten, binnenvaartschepen, jachten tot de grote zeeschepen - en in bijvoorbeeld warmtekrachtkoppelingsinstallaties bij tuinders of noodstroomvoorzieningen bij ziekenhuizen. Er werken 350 mensen bij het bedrijf, waarvan 150 in de buitendienst. Laatstgenoemden verzorgen de service en onderhoud aan de motoren en rijden met een servicebus kriskras door Nederland. Een klein groepje vliegt de hele wereld over.

"In 2007 zijn we begonnen om serieus werk te maken van het terugdringen van ongevallen. We hadden toen maandelijks te maken met ongevallen die tot verzuim leiden”, vertelt Klijn. Alle afdelingen binnen Pon Power kregen een training waarin aan de hand van foto’s onveilige situaties herkend moesten worden. We merkten toen dat niet iedereen hetzelfde herkende als onveilig.”

 

Online reporting systeem

Na de training werden buitendienstmedewerkers aangemoedigd om onveilige situaties te rapporteren. "Eerst door een e-mail met foto aan mij te sturen. Ik verwerkte alles in een excelbestand.” Maar omdat het aantal meldingen in rap tempo opliep werd in 2010 een online reporting systeem opgezet. "Een zogenoemde 'Action Request’”, legt Klijn uit. "Je ziet iets en wilt daar iets aan doen. Monteurs zetten onveilige situaties zelf in het systeem. Met foto’s. Hun leidinggevenden ontvangen daarop een melding en samen wordt besloten wat er aan te doen is. Soms kunnen monteurs dat zelf, soms moet in overleg met een klant worden getreden. Als men er echt niet uitkomt, belandt het op mijn bordje. En zodra de situatie is verbeterd wordt het item gesloten. Ook weer inclusief foto’s en vermelding van de gekozen oplossing.”

 

Doorslaand succes

Het systeem blijkt een doorslaand succes: het aantal ongevallen met verzuim halveerde.   "Ieder jaar sinds de invoering krijgen we ongeveer 250 meldingen van onveilige situaties binnen. Dat kan variëren van openstaande luiken op een scheepsdek tot het ontbreken van valbeveiliging bij werken op hoogte. En het mooie is: 95% van alle meldingen komt van monteurs zelf. In het begin vonden we dat het spannendst: durven onze mensen voor zichzelf op te komen en melding te maken. Ook als op de site van een klant zijn. Het antwoord is gelukkig 'ja’.”

Ondanks het succes van het meldingssysteem is dat niet het enige dat Pon Power onderneemt om alle medewerkers iedere dag weer veilig thuis te laten komen. "We trainen onze mensen natuurlijk regelmatig. En we hebben een uitgebreid veiligheidspakket, van VCA tot de opleiding Levensreddend Handelen. Verder zijn er regelmatig werkplekinspecties en er is een maandelijkse toolbox-meeting waarin de veiligheidsinstructies worden besproken. En mocht er toch een ongeval plaatsvinden dan worden er safety alerts verspreid die ook met iedereen worden besproken. Bovendien is er een risk assessment  met een checklist van de top-10 van gevaren. Snijden en beknellen van handen staan daarop op 1, gevolgd door verzwikken van ledematen.”

 

Gedrag beïnvloeden

Klijn vindt niet dat zijn werk hiermee klaar is. "Je moet het zien als een opbouwtraject. In 2007 zijn we begonnen met de eerste training. Daarna zijn we zaken gaan melden. In 2010 hebben een workshop georganiseerd met nieuwe voorbeelden. In 2013 hebben we iedereen een field risk assessment laten doen en de top-10 gevaren checklist ingevoerd. De volgende stap die ik wil zetten is de dialoog aangaan en het gedrag echt beïnvloeden. Ofwel: onze mensen weten dat het dragen van handschoenen het risico op snijwonden verkleint. Nu moeten we zorgen dat iedereen die handschoenen ook echt aantrekt. De meeste van onze monteurs letten nu goed op als het om hun eigen veiligheid gaat, maar ik zou graag zien dat ze ook op de veiligheid van anderen gaan letten.”

Wat daarbij helpt is het delen van kennis en ervaringen, vindt Klijn. "Binnen Pon Power en als Caterpillar dealers Europa delen we veel met elkaar. Maar soms is het ook goed om te zien hoe andere bedrijfstakken dingen aanpakken. Daarom is een beurs als Safety&Health@Work ook belangrijk. Je kunt daar verder kijken dan alleen naar je eigen werk.”

 

Waarop Klijn wijst op een filmpje op YouTube. "Dit moet iedereen in de branche gezien hebben. Wat mij betreft het filmpje der filmpjes als het om veiligheid op de werkvloer gaat. Wij hebben het aan onze medewerkers laten zien tijdens de eerste training in 2007. Maar het is nog steeds relevant. En het is precies waar het in ons werk om gaat.” 

Strategisch partner
  • Vakmedianet
Samenwerkingspartners
  • Talentium
Mediapartners
  • Arbo
  • Cobouw
  • De Veiligheidskundige
  • Facto online
  • iMaintain
  • Logistiek
  • Maintenance Magazine
  • MI impact
  • OR net
  • Petrochem
  • PW