Top Terug naar homepage
'Gedrag is prima te beïnvloeden: met goede producten’
30 maart 2018
'Gedrag is prima te beïnvloeden: met goede producten’

David Greenberg was een klinisch audioloog in een Brits ziekenhuis. Hij behandelde er mensen met gehoorbeschadiging. Soms vanwege ouderdom, maar steeds vaker omdat ze die beschadiging tijdens hun werk hadden opgelopen. "En dat verbaasde me eigenlijk,” vertelt Greenberg via een Skype-verbinding. "Want er bestaat toch prima gehoorbescherming? Waarom gebruikten die mensen dat dan niet? Ik besloot me er in te gaan verdiepen.”

 

Greenberg deed onderzoek naar het fenomeen en kwam tot de conclusie dat bestaande  gehoor beschermingsproducten lang niet altijd voldoen. "Althans, ze beschermen het gehoor wel, maar ze falen op andere vlakken. Vaak kunnen mensen met grote koptelefoons op hun hoofd niet meer met elkaar communiceren. Of ze dragen ze net op het verkeerde moment, op een plek waar juist minder lawaai is.”

 

Uiteindelijk zegde Greenberg zijn baan in het ziekenhuis op en begon een start-up. Eave genaamd. Het bedrijf produceert beschermende headsets die niet alleen hard geluid buitensluiten, maar die het via radio of smartphone mogelijk maken met elkaar te communiceren en bovendien de geluidsbronnen (en dus potentiële  gevarenzones) op een werkplaats in kaart brengen. En het lijkt te werken. "Onze headsets worden  gebruikt op meer dan 30 pilotprojecten en overal zien we dat werknemers hun gedrag aanpassen. Onze koptelefoons gaan nooit meer af. Medewerkers lijken relaxter omdat ze onder het werk naar muziek kunnen luisteren, makkelijk met elkaar kunnen praten zonder dat het apparaat af hoeft. En hun leidinggevenden krijgen hele handige data over de geluidsbronnen en de geluidssterkte op die bepaalde plaatsen. Dat is overigens  geanonimiseerde data.”

 

De Eave headset doet zijn werk op drie verschillende terreinen, legt Greenberg uit. "Het eerste level is communicatie en geluid. Heel simpel: radio en telefoon. Werkt via bluetooth met de smartphone of middels push to talk, als een walkie talkie. Op het tweede level analyseert de Eave de geluiden. Hij filtert stemgeluid uit achtergrondlawaai, zorgt ervoor dat de muziek niet te hard staat en achtergrondgeluiden dempt. En het derde level is wat wij noise-mapping noemen: waar bevinden de geluidsbronnen zich? Hoe veel geluid produceren die en op welk moment? Dat wordt allemaal vastgelegd en opgeslagen.”

 

Ondanks het feit dat Eave een Britse start-up is, is Nederland op dit moment een belangrijke thuishaven. Greenberg zocht al vroeg contact met YES!Delft, de incubator van de TU Delft waar al veel technische start-ups begonnen. "Nederland is een land van early adopters. Jullie start-up ecosystem is erg sterk. En omdat ENGIE een belangrijke partner van ons is kennen we de Nederlandse markt vrij goed. En om eerlijk te zijn. Het maakt voor een bedrijf als het onze niet zoveel uit waar je gevestigd bent. Onze markt is internationaal. We kunnen de productie snel opschalen als dat moet. Maar YES!Delft is een heerlijke omgeving voor ons. Je leert er veel van anderen en het inspireert.”

 

Greenberg verzorgt tijdens Safety&Health@Work een pitch in het Innovationlab dat wordt gehost door ENGIE en YES!Delft. Greenberg verwacht veel van de vakbeurs. " Het is goed dat het wordt  georganiseerd. Het sluit goed aan bij wat ik met de Eave wil bewijzen: dat je gedrag van medewerkers prima kunt beïnvloeden als je maar een goed product maakt dat aan hun specifieke wensen voldoet en waarmee ze hun werk zonder ergernis kunnen uitvoeren. Dat is de basis.”

Strategisch partner
  • Vakmedianet